rss
  • A tévézés hatása a gyerekekre

  • A tévézés hatása a gyerekekreA neurológiai szakrendelőben megjelent gyermekek közel 50 százaléka nem szervi betegséggel küzd, hanem érzelmileg labilis, pszichésen feszült, mely gyakran szervi panaszokban nyilvánul meg (hányás, hasfájás, étvágytalanság). Néhány kisgyermek időnként furcsa grimaszokat vág vagy különös mozdulatokat végez, nyugtalanul futkározik, egy pillanatig nem tud megülni, nem foglalkozik egy tárggyal kitartóan. Az orvos a vizsgálatok során nem talál szervi bajt, de észleli, hogy a kisgyermek izgatott, feszült, „pörög”.

    A gyermekek napi programja rendszerint riasztó. Kevés a pihenés, a nyugalom, a csönd és az egészséges testmozgás, ugyanakkor az információszerzés meghaladja az életkornak megfelelő mértéket.

    Információ-áradat, sokszoros hang- és fényhatás...

    A kisgyermek is sok érdekes dologgal ismerkedhet meg a jól megválogatott műsorokból. Előfordul azonban, hogy nincs annyi ismerete és tudása, hogy könnyedén beilleszthesse és értékelhesse a látottakat. Így az érdekes műsor is okozhat feszültséget, az ijesztő pedig félelmet és szorongást kelthet.

    Nem elhanyagolható az sem, hogy TV nézés közben folyamatosan több tízszeres és százszoros hang és fényinger éri a gyermeket, melyet szorozzunk a tv nézés időtartamával. De a háttér-tévézés vagy a gyerekszobába beszűrődő esti film hangjai is nagy mértékben zavarják sok kisgyermek nyugalmát, amelyek számos tünetet okozhatnak.


    A feszült idegrendszer tünetei:

    A feszült, felhúzott idegrendszer sokáig nem tud ellazulni, nem jön álom a gyermek szemére, éjjeli felriadások jelentkeznek. Esetleg has- és fejfájásról, szédülésről panaszkodik, félve kapaszkodik a szülőbe. Nem tudja kipihenni magát, nyűgös, ingerlékeny, szeszélyes. Nem marad egyedül a szobában, fél a sötéttől, fél hogy elhagyja a szülő.

    A szülő nem tudja mire vélni a tüneteket. Vagy ingerült lesz, büntet, vagy kiszolgálja a gyermek vágyait nagyobb mértékben, mint kellene, s jönnek a további bonyodalmak.

    Tévézés helyett: személyes megtapasztalás!

    A média által készen kapott ismeretek helyett a gyermek fejlődése szempontjából értékesebb az elmondott mese során meginduló fantázia, a séta közben látott tárgyak és személyek, események közvetlen tapasztalása (pl. kirándulásnál állatok, növények, tájak megismerése). A szeretetteljes családi környezet, a szülők odafigyelése, a kérdésekre adott válasz, vagy közös „munka” a háztartásban különösen emlékezetessé teszi az eseményeket a gyermek számára.


    Ajánlom, elemezzük saját és gyermekünk napirendjét, lesz rajta alakítani való. Fontos a kenyérkereset, a házimunka, de a legfontosabb, hogy szánjunk gyermekünkre naponta legalább l/2- l órát, amikor mesélünk neki, sétálunk vele, közben beszélgetünk. Időt nyerünk, ha bevonjuk a házimunkába, még a piciket is, ahogy azt a nagycsaládosoknál látni. A gyermekek segítőkészek, s a közös munkából sokat tanulnak. Ne sajnáljuk rá az időt és vesződséget!

    A televízió pedig kerüljön a helyére. A gyermek csak válogatott műsort nézzen, de naponta legfeljebb félórát. Tudatosan tervezzük meg napjainkat bevonva a családtagot, barátokat! A gyermek boldogabb és nyugodtabb lesz, s ritkábban kell orvoshoz, pszichológushoz fordulniuk.

    Forrás: www.lurkovilag.hu


adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A mozgásban önmagát tanulja és alakítja a gyermek

    A mozgásban önmagát tanulja és alakítja a gyermekMinden mozgásforma, mozgásos játék célja, hogy segítse a gyermeket természetes belső ritmusához visszatalálni, ősi mozgásformáit újra felfedezni. Mindebben önmagát tanulja, alakítja, gyógyítja. A magzat első, önindította mozgása az anyaméhben rögtön tánclépésekkel kezdődik, amit fötális táncnak hívunk, amivel megajándékozza az édesanyát és a külvilágot, megteremtve a kommunikáció egy új lehetőségét. A mozgás tehát üzenet, és az élet elfogadásának jele. A mozgásos öröm összeköti a gyermekeket páros és csoportjátékaikban.

  • A gyermek és az alvás

    A gyermek és az alvásHogy mitől alszik jól egy gyerek? Erre a teljeskörű választ sajnos senki sem tudja. Természetesen léteznek orvosilag elfogadott, és a józan ész szerint is érvényes válaszok, amely paraméterek teljesülése elméletben indokolttá teszi a nyugodt, „megfelelő térben is időben\" történő alvást. A gyermek alvása az evéshez hasonlóan elég sarkalatos kérdés, hiszen ha a gyerek nem alszik jól, akkor a szülő sem, és ennek megfelelően a napközbeni teljesítőképessége, érzelmi terhelhetősége is jelentősen csökken.

  • A bábjáték önállóságot kíván, önbizalmat ad

    A bábjáték önállóságot kíván, önbizalmat adA bábu egyrészt látvány, melynek formái, színei keltik az első benyomást, másrészt mozgó figura. A benne rejlő mozgatási lehetőség cselekvésre, tevékenységre készteti a gyermeket. A bábu – amellyel játszani, manipulálni lehet – kedvezően motiválja a gyermek megismerő tevékenységét, sőt, érdeklődését, figyelmét tartósan fenn tudja tartani, ezért az értelmi funkciók fejlesztésének is hatásos eszköze lehet. Érzelmek irányítják akaratunkat, tetteinket, érzelmek által ébrednek fel bennünk az erkölcsi normák.

  • Örök kérdés: mennyit tévézzen a gyerek?

    Örök kérdés: mennyit tévézzen a gyerek?Mit csináljak vele otthon?… Mit csináljak vele, hogy nyugodtan végezhessem a dolgomat?… Hogyan bírjam rá, hogy egy kicsit csendben legyen? …hogy ne rohangásszon ki percenként, hogy ő most unatkozik?” „Kapcsold be a TV-t!…Mit szeretnél nézni, válassz ki egy DVD-t!…Nézd meg újra azt a filmet!” Elcsendesedik minden, a háttérből, messziről szól a film. A gyerekek végre a TV előtt ülnek. Szemük előtt felfoghatatlan gyorsasággal elkezdenek peregni a képek, változnak a helyszínek, váltják egymást a szereplők.

  • A bábozás, mint terápiás módszer

    A bábozás, mint terápiás módszerHa a gyermekekkel történik valami, esetleg trauma éri őket, nem tudják úgy kifejezni az érzéseiket, elmondani a félelmeiket, mint a felnőttek. Sokszor ezeket az emlékeket a tudatalattinkba toljuk, hogy ne kelljen velük foglalkoznunk, szorongásunk csillapodjon. Azonban ez nem maradhat sokáig büntetlenül, hamar előtörnek az oda letolt problémák álmokban, fejlődési visszalépésben, körömrágásban, tikkelésben stb. Ezért hívjuk segítségül az úgynevezett projektív eljárásokat, melyekkel ezeket a tudatalattiba gyömöszölt emlékeket tudjuk felszínre hozni és megoldani.

  • A bábozás szerepe a gyermekek gondolkodásában

    A bábozás szerepe a gyermekek gondolkodásábanA közép és nagycsoportos óvodások - miközben érdeklődésük nem szűnik meg az egyszerű, mindennapi életet ábrázoló történetek iránt sem - lassanként átlépnek a „valódi\", a tündérmesék korszakába. Nem véletlen, hogy a számukra készült bábjátékok hosszabbak, bonyolultabb szövegűek és csillogóbbak, megjelennek bennük a hagyományos meseelemek is, a gonosz boszorkány, a jó tündér, a hétfejű sárkány. Amikor a kezére, vagy az ujjára húzza a bábot, a gyermek tökéletesen azonosul a történettel, amit játszik.

  • A mesék üzenetet közvetítenek és utat mutatnak

    A mesék üzenetet közvetítenek és utat mutatnakFelgyorsult, monitorok előtt zajló, feszültségekkel teli világunkban egyre nagyobb szükség van nyugvópontokra. Lassítani, időt nyerni a hétköznapok mókuskerekében többféleképpen is lehet, például természetjárással, sportolással vagy akár wellness üdüléssel – de létezik egy nagyon egyszerű ősi módszer is, amelyet érdemes újra felfedezni és tudatosan beépíteni a mindennapokba. Igen, a jó öreg mesékről beszélünk, amelyek évszázadok óta hordozzák emberi életünk alap értékeit és szimbolikusan megjelenítik feladatainkat, vágyainkat, megpróbáltatásainkat.

  • Bátortalan gyermekek, de miért?!

    Bátortalan gyermekek, de miért?!A korkövetelmények hatása a gyermekekre: A kultúránk azt sugallja, hogy ha elég erős vagy és kiharcolod, amit akarsz, támogatókat szerzel magad mellé, akkor tiéd lesz a világ. Ha ennek az ellenkezőjét tapasztalják a szülők, szinte görcsbe rándulnak. Különösen akkor, ha nagy a szakadék a gyermek otthon tapasztalt, és közösségben mutatott viselkedése között. Mielőtt a bátortalan címkét rányomjuk egy gyerekre, először vizsgáljuk meg, hogy milyen ő egészében, milyen helyzetekben nyílik meg, hol visszahúzódó?

  • Adó 1% Gyermekmentésre

    Adó 1% GyermekmentésreAdóbevalláskor az adó egy százalék felajánlásával támogassa a gyermekmentő, egészségvédelmi, szociális segítő tevékenységünket. A Mátrix Közhasznú Alapítvány évente tízezernél többször segít. Betegeket, elesetteket, bajban lévőket, halmozottan rászorulókat támogató Mátrix Alapítvány csapata ha kell beteg gyerekek gyógyításában segédkezik, élelmiszert oszt, eszközöket adományoz, bajban lévőket segít. Az alapítvány segítő csapatának célja, hogy senki ne maradjon bajban, a lehető legtöbben találják meg problémáikból a kiutat. Adó 1% felajánlása révén legyen Ön is részese a sikernek! Hálásan köszönjük segítőink, támogatóink, önkénteseink együttműködését, mely révén sikeres lehet segítő tevékenységünk egész évben.

  • Mely típusú gyermekekhez illik a bábterápia?!

    Mely típusú gyermekekhez illik a bábterápia?!Vannak olyan emberek, akiknek nem a bábozás vagy a szerepjáték a megfelelő módszer a problémáik megjelenítésére, hiszen nekik már maga a szerepbe bújás is gondot jelenthet, mások pedig egyszerűen nem szeretnek „színészkedni\", nem tudnak és nem is akarnak más bőrébe bújni, éppen elég számukra a sajátjuk is. Már gyerekkorban is látható, hogy ki az, aki szeret bábozni, szerepjátékot játszani, és ki az, aki inkább egyedül babázgat, rajzolgat. Carl Jung az embereket introvertált és extravertált személyiségtípusokba sorolta.

  • Olvassunk minél több mesét a gyerekeknek!

    Olvassunk minél több mesét a gyerekeknek!Minden kultúrának megvannak a maga meséi és motívumai, amit minden gyereknek hallania kell, de a népmese az a műfaj, amely bármelyik korosztály figyelmét megragadja. Ma már elavultnak tűnhetnek, hiszen nincsenek meg bennük a modern élet körülményeire utaló motívumok, de valójában a tartalom, a mondanivaló örökérvényű, hiszen változhatnak az életkörülmények, a technika, minden, ami körülvesz minket, de az embernek fel kell nőnie, el kell hagynia a szülői házat és saját életét kell élnie.

  • A bábterápia során a gyermek találkozhat jó és rossz érzéseivel és gondolataival egyaránt

    A bábterápia során a gyermek találkozhat jó és rossz érzéseivel és gondolataival egyaránt Egyes népeknél a rituális drámákban, a misztériumjátékokban az isteneket és szellemeket jelenítettek meg bábokkal, később a karácsonyi betlehemezés során is előkerültek, majd komikus színdarabok főszereplőivé váltak. A régi magyar nyelvben az alak szó jelentette a bábot. Régre vezetnek vissza a gyökerek, a bábjáték azonban még mindig nem vált idejétmúlttá. Bár a gyerekek változnak, elég ha a mese tartalma fejlődik velük együtt, a forma kiváló felületet biztosít a fantázia kiélésére. Mivel a bábokat emberek mozgatják, a játék kicsit valóságos, kicsit mese.

  • Csokigyűjtés, Szeretetcsoki 2018

    Csokigyűjtés, Szeretetcsoki 2018Gyermekek, fiatalok, kicsik és nagyok közösen tették sikeressé a jótékonysági csokigyűjtés idei felhívását. A Szeretetcsoki program a Mátrix Közhasznú Alapítvány jótékonysági - támogató programja. Az évente több ezer jótékonysági támogatás a közösség ereje révén sikeres. 2018-ban a résztvevők összesen 10.669 tábla csokit, plüsst, játékot gyűjtöttek össze! Hálásan köszönjük, ez óriási teljesítmény! A Mátrix Közhasznú Alapítvány által működtetett Szeretetcsoki program így hosszú hónapokig eszközökkel bőven ellátva tudja folytatni jótékonysági programjait. A segítő programoknak a támogatások által minden felajánló részese lett!

  • A szerepjáték feszültségoldó hatása

    A szerepjáték feszültségoldó hatásaA játékban a rejtett belső konfliktusok szimbolikus formában jelennek meg, a rejtett félelmek a királyfi, az ördög és a jó tündér szerepében kimondhatóakká és kezelhetővé válnak, így a feszültség feloldódhat. A játék a visszahúzódó gyermekeket is megnyitja, hiszen ha a maci fogat mos vagy postára megy, az egy csoda, lehetetlen nem venni részt benne! Miközben a gyerek játszik, megszelídülnek az eljátszott eseményhez kötődő indulatok, csökken az élményhez tapadó szorongás. A szerepjáték feszültségoldó hatását a pszichológia is felhasználja.

  • A szerepjáték a gyerekek szabad játéka

    A szerepjáték a gyerekek szabad játékaSzüleinkkel való kapcsolatunkban gyermekek vagyunk, de gyermekünkkel szemben mi vagyunk a szülők. Meg kell felelnünk a házastársi szerepnek, a munkahelyünkön az adott beosztásban főnökként vagy beosztottként kell viselkednünk. És még sorolhatnánk. Nincs is ezzel baj, hiszen ha mindenhol önmagunk tudunk maradni, akkor semmiféle meghasonlást nem okoz ez. Az óvodáskorú gyermekek (és gyakran még a kisiskolások) kedvelt játéka a szerepjáték, amely mint a legtöbb játék, túlmutat saját határain...

  • A gyerekek délutáni pihenésének fontossága

    A gyerekek délutáni pihenésének fontosságaMinél fiatalabbak vagy idősebbek vagyunk, annál inkább. Egy kisgyermek élményekkel teli délelőttje, és az ebéd „fáradalmai” után a testnek jól esik a csend és a pihenés (minden belső folyamat ezt kívánja). Eltérően a felnőttek éber-elemző állapotú élmény-megmunkálásától, a kisgyermekek élményfeldolgozásának nagy része alvás alatt történik. Az alvás pihentető szakaszaiban jelennek meg a feldolgozó periódusok, melyek során az agy mintegy szortírozza, továbbítja, mélyíti, „helyére rakja” a velünk történt események élménytartalmait.

  • Csokigyűjtés

    CsokigyűjtésA jótékonysági csokigyűjtésre iskolás osztályok, óvodai csoportok, bölcsődék, egyéb közösségek jelentkeztek. A kórházak gyermekosztályain fekvő betegek mesedoktor vizitjein és nélkülöző családok támogatásakor a Mátrix Közhasznú Alapítvány mesedoktorai és önkéntesei más segítség mellett csokoládét is osztanak. A Mátrix Közhasznú Alapítvány által működtetett Mesedoktorok 'Szeretetcsoki' csokoládé gyűjtő akciója rendkívül sikeres lett. A csoportok a közösségükben összegyűjtött tábla csokikkal segítették az alapítvány fontos gyermek és családvédelmi tevékenységét. Köszönjük mindenkinek a jóságát és a segítséget!

  • Gyógyító hatását a mese észrevétlenül fejti ki

    Gyógyító hatását a mese észrevétlenül fejti kiÉletünk során először a mesék világa ragad magával bennünket. A mesék ereje talán abban rejlik, hogy senkit nem áltat azzal, ez a valóság, s ezt kell tenned. Gyógyító hatását a mese észrevétlenül fejti ki, felismerések révén jön rá az olvasó vagy hallgató problémái saját megoldására, s találja meg az igazi énjéhez vezető belső utat. Csak időt kell hagyni magunknak, hogy elmerülhessünk a történetek atmoszférájában. Mivel a problémák életünk különböző szakaszaiban visszatérnek, a stratégiát annak megfelelően kell kidolgozni.

  • Mesedoktor Mikulás

    Mesedoktor MikulásSzegény sorsú gyermekeket segítettünk ajándékcsomagokhoz és élményekhez. Hátrányos helyzetű családokat támogattunk Mikulás csomagokkal. A Mátrix Közhasznú Alapítvány idén 1200 nehéz sorsú, rossz anyagi helyzetben lévő család gyermekét támogatta Mikulás idején Mikulás csomaggal. Támogattuk ezen felül a tehetséges gyerekeket (jó tanulókat, sportolókat), nekik intézményeken keresztül tartottunk Mikulást. Közös erővel előrébb juthatunk a szeretet és esélyegyenlőség jegyében. egyre több támogató tagunk, együttműködő partnerünk, önkéntesünk van, köszönjük szépen mindenkinek, aki részt vett velünk a jóban!

  • Jótékonysági Mikulás söpört végig az országon

    Jótékonysági Mikulás söpört végig az országonMesedoktorok kórháztámogató programját is működtető Mátrix Közhasznú Alapítvány jóvoltából ezernél több hátrányos helyzetű gyermek kapott a jótékonysági Mikulástól jól megtömött ajándék csomagot. Rácz Anett, az alapítvány vezetője a szegénység visszaszorítása kapcsán fontosnak tartja a közösség megoldó erejét, a példamutatást, az élményteremtést. A gyerekek a nagyszakállút az utcai rendezvényeken éppen olyan nagy nagy örömmel fogadták, mint az egész mozitermeket megtöltő rendezvényeken. A programot tucatnyi jótevő - önkéntes segítő és támogatta.

  • A közös olvasás a kapcsolatépítés egyik módja

    A közös olvasás a kapcsolatépítés egyik módjaMindannyian azt szeretnénk, hogy a gyermekünk intelligens, okos, és boldog legyen! A gyermeknevelésben nem létezik ennél nagyobb prioritás. Az olvasás egy hatékony eszköz arra, hogy a gyermekünkkel erős, és kiegyensúlyozott kapcsolatot építsünk. De az olvasás ennél sokkal többet jelent a szülő, és a gyermek számára. Lehet, hogy sokan szerettünk olvasni, mikor gyerekek voltunk, de hónapok telnek el anélkül, hogy könyv kerülne a kezünkbe. A könyv az egyik legegyszerűbb módja, hogy foglalkozzunk magunkkal.

  • A bábjáték alkalmas a gyermek személyiségének fejlesztésére

    A bábjáték alkalmas a gyermek személyiségének fejlesztéséreA bábjáték nem kizárólagosan gyermekműfaj, sőt igen előkelő helyet foglal el a művészetek között, s öröklétének titka, hogy e műfajban mindig az emberre osztják a főszerepet. A bábozást a babával játszó gyermek tevékenységéből vezethetjük le. Elsősorban játék, tehát felhőtlen örömet jelent a gyermek számára, játékos módon sajátít el ismereteket, teremt kapcsolatot a világgal, a közeli és a távoli környezettel, s élményeit, benyomásait játékosan dolgozza fel. A bábjáték sokoldalú, komplex hatása miatt nagyon alkalmas módszer a gyermeki személyiség fejlesztésére.

  • A biztonságos családi tér az alapja mindennek

    A biztonságos családi tér az alapja mindennekA belső – és a családi koordinátarend­szer adja meg a gyermek számára az önmagában és családjában megélt magabiztosságot, rugalmas tér-kezelést, és az e terén belüli szabad mozgás lehetőségét. Csak az így begyakorolt tér-biztonság segíti a gyermekeket a családon kívüli tágabb tér birtokba vételére, amit először minden gyermek a képzeletében jár be, messzi vágy-tájakra eljutva. E képzeleti tér bemozgása és megerősödése teszi lehetővé, hogy a gyermekek egyre biztosabban lépjenek ki a családi térből a tágabb fizikai és társas tér felé.

  • A dackorszak a szülő és a gyermek életében

    A dackorszak a szülő és a gyermek életébenA dackorszak csúcspontja 3 éves korra tehető, amikor a gyermek éntudata megszilárdul, és kellő énerővel rendelkezik ahhoz, hogy saját akaratának, elképzeléseinek, hangot adjon. Lényeges számára, hogy visszajelzést kapjon róla, miként tud hatni környezetére. Nemcsak a figyelem középpontjába kíván kerülni, de saját személyiségének erejét is teszteli. A társas élet szabályainak elsajátítása ekkor válik kiemelt jelentőségűvé, ugyanis az ellenállás, a provokáció, a hisztik és a jelenetek által ő világosan kommunikálja, hogy igen, szabjatok nekem határt!

  • A mese által kiélheti minden érzelmét a gyermek

    A mese által kiélheti minden érzelmét a gyermekMindenkinek volt kedvenc meséje gyermekkorában, olyan, amit a szülei nem győztek eleget mesélni, amit kétszer, háromszor, százszor is kevés volt hallani. Sokat elárulnak a gyermekkorról ezek a mesék, melyek megszokott, biztonságos fantáziavilágába folyton visszakéredzkedtünk fiatal éveinkben. A családon belüli kapcsolatok mintát nyújtanak a gyermekek számára saját kapcsolataik kialakításához, hisz számukra kezdetben még nincs viszonyítási alap, az a valóság, az a jó, amit a családban látnak.

  • Jót tesz-e a versenyhelyzet a gyerekeknek?

    Jót tesz-e a versenyhelyzet a gyerekeknek?Egy jó versenyzőt mindig magabiztosnak, talpraesettnek, minden célt- elérőnek, erősnek, bátornak, minden problémával megküzdőnek látunk, és közben végiggondoljuk, mennyi mindent kell ezért tennie születésétől kezdve. Egy töretlen, optimális pályafutást nézve, egy „jó versenyzőt\" már az élet első pillanatától körülöleli az édesanyai, édesapai szeretet, az elfogadás, a nem-verseny helyzet. Csecsemőként, majd egész gyermekkorában azt tanulja szüleitől, mennyire értékes az ők együttesük, a jelenlévő bizalom, a másikról való jó feltételezése.

  • Osztálykirándulást támogatnak a Mesedoktorok - Pályázat 2014 (lezárult!)

    Osztálykirándulást támogatnak a Mesedoktorok - Pályázat 2014 (lezárult!)Gyermekkórházak bennfekvő betegei számára tett jótékonysági mesekönyvgyűjtő felhívásra több mint ötezer mesekönyvet küldtek be gyerekek és pedagógusaik. A könyvek gyermekkórházak számára kerülnek szétosztásra, melyek révén a bent fekvő beteg gyerekek kellemesebb körülmények között gyógyulhatnak. A legtöbb könyvet beküldő osztály és csoport értékes díjazásban részesült. A program jól mutatta, hogy a lelkes gyerekek és pedagógusaik odafigyelnek a bajban lévőkre, és ahol csak tudnak, segítenek (a 2014-es program lezárult!).

  • A mesék szerepe a gyermekek világában

    A mesék szerepe a gyermekek világábanEgyszer volt, hol nem volt, az Üveghegyen innen, az Óperenciás tengeren túl… E szavak hallatán (és csakis ezek után), a gyermekek „kilépnek” a föld – téri és idői – koordinátáiból. Belépnek egy tág, képzelet vezérelte birodalomba, ami soha nem nélkülözheti a valóság cselekvő jelenlétét. Olyan világba vezeti a mese a gyermeket, mely a hozzá közel álló, szimbólumokkal leírható ősi világot jeleníti meg a maga szélsőségességével, pontosan elkülönítve a jóságot a gonoszságtól. Ebben a világban tanulja meg, mi történik avval, aki jó vagy aki rossz.

  • A többet érintett gyermekek gyorsabban és egyenletesebben fejlődnek

    A többet érintett gyermekek gyorsabban és egyenletesebben fejlődnekSzámos kutatás kimutatja, hogy a többet érintett gyermekek gyorsabban, egyenletesebben fejlődnek, a világot megismerő, befogadó kapacitásuk megsokszorozódik, információfeldolgozó stratégiáik fejlettebbek, mint azoké, akik nélkülözik az érintést. Érzelmi intelligenciájuk szociális magabiztosságot ad számukra. Biztosabbak önmagukban, ugyanakkor másokra is tudnak figyelni, hiszen rájuk is tudnak az őket körülvevők. Az anyai gondoskodás hatással van „az értelmi színvonalra, a képességek alakulására, és ennek hatásai a serdülőkor kezdetén is mérhetőek.

  • Az érintés fontossága

    Az érintés fontosságaAz érintés szónak különleges ereje van. Szótövében ott található az ér szó, melyben az „é” hang a legszélesebb hangunk, az „r” pedig a legpergősebb dinamikát adja a magyar nyelvben. Minden szavunk, ami evvel a szótővel indul, ezzel a belső ritmussal jelzi: elérünk valahova. Ha valakit megérintünk, akkor ő valószínűleg érdekel bennünket, az érintéssel érzelmek keletkeznek bennünk, ha valakit megérintünk, megérezve őt meg is értjük. Ha valakit jól értünk, azt értékeljük. Értékessé, érdemessé válik számunkra. Milyen messze értünk az érintéstől!