rss
bohócdoktor vizit szja 1%
  • Mesélés során a gyermek és a felnőtt is kilép a saját valóságából

  • Mesélés során a gyermek és a felnőtt is kilép a saját valóságábólA növekvő gyermek apránként tanulja meg, hogyan kell önmagát és a világot megértenie. A gyermek figyelmét az olyan történetek kötik le a legjobban, amelyik szórakoztatják, és felkeltik a kíváncsiságát. De életét csak akkor gazdagítja, ha mozgásba hozza képzeletét, ha fejleszti intellektusát, eligazítja érzelmeiben, ha megbékíti félelmeivel és vágyaival, ha elismeri nehézségeit, és ugyanakkor megoldásokat is javasol kínzó problémáira. Röviden: ha egyszerre reagál személyiségének megnyilvánulására.

    És persze nagyon fontos, hogy sosem lekicsinylően, hanem teljes mértékben elismerve a gyermek problémáinak komolyságát, ám egyben erősítve a gyermek bizalmát önmagában és jövőjében.

    Ha ezeket a dolgokat figyelembe vesszük, az egész gyermekirodalomban a népmesék a legtartalmasabb , gyereket és felnőttet is kielégítő, gazdag és tartalmas olvasmányok.

    A mi kultúránkban az ismeretszerzés túlnyomórészt könyvhöz van kötve. A gyerek látja a különféle műveleteket- olvasás, lapozgatás, képnézés, írás- majd utánozza, játékelemként felhasználja. Két évesen már nézegeti, négyéves kora körül már folyamatos történeteket tartalmazó könyvek is lekötik, lapozgatja őket, a szöveget a felnőtt felolvassa, amit a gyerek megjegyez nagyon hamar, rögzíti, milyen képhez, ábrához tartozik, és utána "visszaolvassa" magának vagy valaki másnak.


    Ezzel egyidőben jelentkezik a gyermeknek az az igénye, hogy meséljenek neki. Most már olyat akar hallani, ami lélektani funkcióját tekintve, a mesélés körébe tartozik, és leginkább a saját életéről, vagy egy hozzá hasonló korú kisgyerek életéről, a szüleinek a hétköznapjairól- ezek a történetek kötik le a legjobban. Minél részletesebb az elbeszélés, minél több párbeszédet, részletet tartalmaz, a gyerek annál inkább ráismer részletekre, motívumokra, képzeletben letapogatja, újraéli azt, ami már megtörtént vele, amit már tud a világról. Különösen fontosak azok a történetek, amik a szülőkről, és az otthontól, a gyerektől távol töltött időről szólnak. Minél többet tud a gyerek arról, hogy mit csinálnak a szülei, amikor nincsenek vele, annál könnyebben viseli el a távollétüket. Ezeket a meseszerű elbeszéléseket beleszövi a játékába, és így a hiányérzés feszültségét enyhíti, elvezeti. Azzal, hogy a gyermeknek elbeszéljük saját napjának lefolyását, és mesélünk a szülők életéről , szavakhoz kötjük, kifejezhetővé tesszük az élményeit. Ennek révén könnyebben felidézhetőek, mozgékonyabbak, beszélgetésbe, játékba jobban beilleszthetővé válnak az élmények. Arra is tanítjuk egyúttal a gyereket, hogy emlékeket megőrizzen, felidézzen és felhasználjon.

    Négy- öt éves korban kialakul egy sajátos "mesét hallgató" viselkedésmód. Ha a szülő vagy óvónő mesélni kezd, a gyerek fölvesz egy bizonyos magatartást, amelyben a figyelmen, merengésen kívül benne van az is, hogy kilép a hétköznapokból, várja a rendkívülit, a csodálatosat. Ez a beállítódás a mesére- ahogyan K. Bühler nevezi- a mesemondó felnőtt magatartásának kiegészítése. Amikor a felnőtt mesélni kezd, megváltozik a hangja, érződik rajta, hogy kilép a valóságból, és egy egészen más közegbe megy át. A hanghordozás, a gesztusok, a sejtelmes hangulat azt érzékelteti, hogy a történet nem játszódhat a megszokott környezetben. S a gyerek ebbe könnyen beleéli magát.

    Két tudatszint jelenik meg egyszerre, keveredik az álom és ébrenlét tudatszintje, mert a mesét kettős tudattal éli meg a gyerek- pontosan úgy, ahogy a felnőtt egy színházi előadást néz végig. Pontosan tudja, hogy jelen van a valóság, miközben beleéli magát a színjátékba. A kettős tudat a nagyóvodásokra jellemző: ők teljesen beleélik magukat a történésekbe, s mégsem tévesztik össze önmagukat a mesehőssel. Kisóvódás korban az illúziónak nagyobb hangsúlya van, a tapasztalatok a világról labilisabbak, az ismeretek elmosódottak, így a valóság ellenőrző, szabályozó szerepe kisebb. Ezért az illúzió sokkal tovább terjedhet: nem lehetetlen, hogy hogy a boszorkány a konyhában is megjelenik, ezért mondjuk biztonságosabb nem egyedül kimenni vízért. Ezek a helyzetek alkalmat kínálnak más forrásból jövő szorongások, félelmek elvezetésére.

    A mesék látszólag nem sokat mondanak a modern társadalom körülményeiről, hiszen a népmesék pl. egy egészen más korban jöttek létre- mégis nagyon sok segítséget nyújtanak az ember belső problémáinak megértéséhez és megoldásához. A mese segíthet a gyereknek megérteni, megtalálni helyét a világban, összefüggéseket megtalálni az érzések világában.

    Egy másik fontos dolog, különösen manapság, az erkölcsi nevelés, amit a mese finom eszközökkel, burkoltan, mégis kézzelfoghatóan jelez. Láthatjuk tehát, hogy a mese milyen sokrétűen hat a tudat több szintjén a gyerekekre.

    A szülő sokszor tévesen azt hiszi, hogy a gyötrő gondolatokat mindenképp távol kell vagy lehet tartania gyerektől, pedig ez elkerülhetetlen, inkább a feloldásra kell törekedni.

    A mese a maga szimbólumaival tökéletes alternatívákat kínál a gyereknek a tudatában felgyülemlő feszültség levezetésére, amire szüksége van az egészséges felnőtté váláshoz.


    A cél az, hogy az ember el tudja fogadni az élet problematikus természetét és hogy a nehézségek ne győzhessék le, és ne futamítsák meg. a mesék pontosan ezt közvetítik a gyerekeknek, hogy ezek a dolgok hozzátartoznak az éltünkhöz és megoldhatók a felmerült problémák. A mese nyíltan szembesíti a gyermeket az alapvető emberi létfeltételekkel. Sok mese kezdődik például az anya vagy az apa halálával- ezekben a szülő elvesztése jelenti a legkínzóbb problémát, mint ahogy a való életben is ezt, vagy egyáltalán az ettől való félelmet a legnehezebb elviselni. . Más történetek arról szólnak, hogy az öregedő szülő elérkezettnek látja az időt, hogy átadja helyét az új generációnak. De az utódnak előbb be kell bizonyítania, hogy rátermett a méltó bizalomra. A mesék az egzisztenciális dilemmákat mind tömören és egyértelműen tárolják. Így a gyermek a kérdés lényegével szembesül. A mese minden szituációt leegyszerűsít. Alakjait határozott vonalakkal rajzolja meg, általában típusokat képviselnek. sok modern gyerekmesével ellentétben a népmesékben a gonoszság éppúgy mindenütt jelen van, mint az erény. Ez a kettősség hordozza azt az erkölcsi problémát, melynek megoldásáért küzdeni kell. A mesében, akárcsak az életben, nem a büntetés, vagy az attól való félelem riasztja el leghatásosabban az embert a bűntől, hanem a meggyőződés, hogy nem éri meg. Ezért húzza a mesében a rossz mindig a rövidebbet. Nem is a jó végső győzelme fejleszti az erkölcsi tudatot, hanem a hős személyes vonzereje, azé a hősé, akinek sorsával és küzdelmével a gyermek mindvégig azonosul. Hogy ez könnyen menjen, fontos, hogy a hős minél egyszerűbb és érthetőbb kell legyen. A gyerek felteszi ugyanis azt a kérdést, hogy : " kire akarok hasonlítani? " .

    A mai gyermekek már nem feltétlenül nagy családban, vagy egy jól működő közösség biztonságos közegében nőnek fel. Ezért ma még fontosabb, hogy a gyerekek megismerjenek olyan hősöket, akik egyedül vágnak neki a világnak, és bár induláskor még nem tudják végső céljukat, bíznak magukban, és a helyes utat követve meg is találják biztos helyüket a világban. A hős sorsa példa a gyermeknek.

    A legjobb tehát, ha használjuk ezt a csodálatos lehetőséget, amit a mese nyújt gyermekeink fejlődésében, és végül, élvezzük az együtt töltött perceket.

    Forrás: www.lelki-segitseg.freeweb.hu


adó egy százalék, gyermekmentés, családtámogatáscsaládtámogatás, adományosztás, gyógyítás, gyermekek, kórházKérjük Támogassa a Gyermekek megmentését!
Mátrix Közhasznú Alapítvány (OTP): 11735005-20510350
Adó 1%:  18472273-1-06
Évente több tízezer gyermek és család számára jut el a segítő adomány, köszönjük!
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Osztálykirándulást támogatnak a Mesedoktorok - Pályázat 2014 (lezárult!)

    Osztálykirándulást támogatnak a Mesedoktorok - Pályázat 2014 (lezárult!)Gyermekkórházak bennfekvő betegei számára tett jótékonysági mesekönyvgyűjtő felhívásra több mint ötezer mesekönyvet küldtek be gyerekek és pedagógusaik. A könyvek gyermekkórházak számára kerülnek szétosztásra, melyek révén a bent fekvő beteg gyerekek kellemesebb körülmények között gyógyulhatnak. A legtöbb könyvet beküldő osztály és csoport értékes díjazásban részesült. A program jól mutatta, hogy a lelkes gyerekek és pedagógusaik odafigyelnek a bajban lévőkre, és ahol csak tudnak, segítenek (a 2014-es program lezárult!).

  • A bábozás szerepe a gyermekek gondolkodásában

    A bábozás szerepe a gyermekek gondolkodásábanA közép és nagycsoportos óvodások - miközben érdeklődésük nem szűnik meg az egyszerű, mindennapi életet ábrázoló történetek iránt sem - lassanként átlépnek a „valódi\", a tündérmesék korszakába. Nem véletlen, hogy a számukra készült bábjátékok hosszabbak, bonyolultabb szövegűek és csillogóbbak, megjelennek bennük a hagyományos meseelemek is, a gonosz boszorkány, a jó tündér, a hétfejű sárkány. Amikor a kezére, vagy az ujjára húzza a bábot, a gyermek tökéletesen azonosul a történettel, amit játszik.

  • Csokigyűjtés, Szeretetcsoki 2018

    Csokigyűjtés, Szeretetcsoki 2018Gyermekek, fiatalok, kicsik és nagyok közösen tették sikeressé a jótékonysági csokigyűjtés idei felhívását. A Szeretetcsoki program a Mátrix Közhasznú Alapítvány jótékonysági - támogató programja. Az évente több ezer jótékonysági támogatás a közösség ereje révén sikeres. 2018-ban a résztvevők összesen 10.669 tábla csokit, plüsst, játékot gyűjtöttek össze! Hálásan köszönjük, ez óriási teljesítmény! A Mátrix Közhasznú Alapítvány által működtetett Szeretetcsoki program így hosszú hónapokig eszközökkel bőven ellátva tudja folytatni jótékonysági programjait. A segítő programoknak a támogatások által minden felajánló részese lett!

  • Stresszlabda a bohócdoktoroktól

    Stresszlabda a bohócdoktoroktólStresszes a munkahely? Gyakran mélyed bele a gondolataiba? Feszültség veszi körül? Megoldás lehet az ingyenesen kérhető stresszlabda. A Mátrix Közhasznú Alapítvány által működtetett bohócdoktor csapat stresszlabdát ad minden kedves érdeklődőnek, aki az alapítványnak küldött e-mail-ban kér egyet ajándékba (pontos név, cím megadás szükséges). Kérjen a bohócdoktoroktól stresszoldó labdát, szeretettel adjuk. A labda ingyenes, pusztán a postai költséget kérjük kifizetni, az adományvonalon küldhető sms támogató formájában. Stresszlabda használható munka közben, sportolás alatt, tv nézés közben vagy amikor kedve tartja.

  • Gyógyító hatását a mese észrevétlenül fejti ki

    Gyógyító hatását a mese észrevétlenül fejti kiÉletünk során először a mesék világa ragad magával bennünket. A mesék ereje talán abban rejlik, hogy senkit nem áltat azzal, ez a valóság, s ezt kell tenned. Gyógyító hatását a mese észrevétlenül fejti ki, felismerések révén jön rá az olvasó vagy hallgató problémái saját megoldására, s találja meg az igazi énjéhez vezető belső utat. Csak időt kell hagyni magunknak, hogy elmerülhessünk a történetek atmoszférájában. Mivel a problémák életünk különböző szakaszaiban visszatérnek, a stratégiát annak megfelelően kell kidolgozni.

  • Az érintés fontossága

    Az érintés fontosságaAz érintés szónak különleges ereje van. Szótövében ott található az ér szó, melyben az „é” hang a legszélesebb hangunk, az „r” pedig a legpergősebb dinamikát adja a magyar nyelvben. Minden szavunk, ami evvel a szótővel indul, ezzel a belső ritmussal jelzi: elérünk valahova. Ha valakit megérintünk, akkor ő valószínűleg érdekel bennünket, az érintéssel érzelmek keletkeznek bennünk, ha valakit megérintünk, megérezve őt meg is értjük. Ha valakit jól értünk, azt értékeljük. Értékessé, érdemessé válik számunkra. Milyen messze értünk az érintéstől!

  • A gyerekek délutáni pihenésének fontossága

    A gyerekek délutáni pihenésének fontosságaMinél fiatalabbak vagy idősebbek vagyunk, annál inkább. Egy kisgyermek élményekkel teli délelőttje, és az ebéd „fáradalmai” után a testnek jól esik a csend és a pihenés (minden belső folyamat ezt kívánja). Eltérően a felnőttek éber-elemző állapotú élmény-megmunkálásától, a kisgyermekek élményfeldolgozásának nagy része alvás alatt történik. Az alvás pihentető szakaszaiban jelennek meg a feldolgozó periódusok, melyek során az agy mintegy szortírozza, továbbítja, mélyíti, „helyére rakja” a velünk történt események élménytartalmait.

  • A lelki fejlődésben is fontos szerepet játszik a bábjáték

    A lelki fejlődésben is fontos szerepet játszik a bábjátékA gyermek úgy tekint a bábra, és minden figurára, játékra, mintha élő lenne. A gyermek számára még nem alakult ki éles határ a valóság és a képzelet között, ezért a fantáziája segítségével megformálja a báb életét. Mivel a gyermek hozza létre, kelti életre a figurákat, olyan tulajdonságaik, igényeik, vágyaik, érzéseik vannak, úgy viselkednek, mint a gyermek maga. Így ha a gyermek agresszív szeretne lenni, mert dühös, akkor eljátszhatja, hogy a cápa megeszi a halat. Sokkal jobb, ha érzelmeit, indulatait eljátszhatja, mintha a negatív érzések belülről emésztenék.

  • Mesedoktorok a gyermekekért

    Mesedoktorok a gyermekekértA Mátrix Közhasznú Alapítvány Mesedoktor programja évek óta nyolcvan kórházi gyermekosztályt, iskolák, óvodák, könyvtárak tucatjait segíti könyvekkel. A kultúra és az olvasás népszerűsítése révén az eredmények kecsegtetőek, megszámlálhatatlan pozitív hatással bír. A kórházi adományozás révén a betegséggel az intézményekben lévő gyermekek idejüket hasznosan, élményekkel tölthetik el. A könyvtárak, iskolák, óvodák könyvtámogatásával fejlettebb, kommunikatívabb és fejlettebb generáció kialakulását segítjük. Az eredmények részese minden támogató, adó 1 százalék felajánló, önkéntes résztvevő.

  • A mozgásban önmagát tanulja és alakítja a gyermek

    A mozgásban önmagát tanulja és alakítja a gyermekMinden mozgásforma, mozgásos játék célja, hogy segítse a gyermeket természetes belső ritmusához visszatalálni, ősi mozgásformáit újra felfedezni. Mindebben önmagát tanulja, alakítja, gyógyítja. A magzat első, önindította mozgása az anyaméhben rögtön tánclépésekkel kezdődik, amit fötális táncnak hívunk, amivel megajándékozza az édesanyát és a külvilágot, megteremtve a kommunikáció egy új lehetőségét. A mozgás tehát üzenet, és az élet elfogadásának jele. A mozgásos öröm összeköti a gyermekeket páros és csoportjátékaikban.

  • Segítene Ön is Gyermekeken?! Adó 1% felajánlással is megteheti!

    Segítene Ön is Gyermekeken?! Adó 1% felajánlással is megteheti!Adó egy százalék felajánlásával adóbevalláskor támogassa a gyermekmentő, egészségvédelmi, szociális segítő tevékenységet. A Mátrix Közhasznú Alapítvány évente 10000-nél többször segít. Betegeket, elesetteket, bajban lévőket, halmozottan rászorulókat támogató Mátrix Alapítvány csapata ha kell beteg gyerekek gyógyításában segédkezik, élelmiszert oszt, eszközöket adományoz, bajban lévőket segít. Az alapítvány segítő csapatának célja, hogy senki ne maradjon bajban, a lehető legtöbben találják meg problémáikból a kiutat. Adó 1% felajánlása révén legyen Ön is részese a sikernek! Hálásan köszönjük segítőink, támogatóink, önkénteseink együttműködését, mely révén sikeres lehet segítő tevékenységünk egész évben.

  • A mesék szerepe a gyermekek világában

    A mesék szerepe a gyermekek világábanEgyszer volt, hol nem volt, az Üveghegyen innen, az Óperenciás tengeren túl… E szavak hallatán (és csakis ezek után), a gyermekek „kilépnek” a föld – téri és idői – koordinátáiból. Belépnek egy tág, képzelet vezérelte birodalomba, ami soha nem nélkülözheti a valóság cselekvő jelenlétét. Olyan világba vezeti a mese a gyermeket, mely a hozzá közel álló, szimbólumokkal leírható ősi világot jeleníti meg a maga szélsőségességével, pontosan elkülönítve a jóságot a gonoszságtól. Ebben a világban tanulja meg, mi történik avval, aki jó vagy aki rossz.

  • Csokigyűjtés

    CsokigyűjtésA jótékonysági csokigyűjtésre iskolás osztályok, óvodai csoportok, bölcsődék, egyéb közösségek jelentkeztek. A kórházak gyermekosztályain fekvő betegek mesedoktor vizitjein és nélkülöző családok támogatásakor a Mátrix Közhasznú Alapítvány mesedoktorai és önkéntesei más segítség mellett csokoládét is osztanak. A Mátrix Közhasznú Alapítvány által működtetett Mesedoktorok 'Szeretetcsoki' csokoládé gyűjtő akciója rendkívül sikeres lett. A csoportok a közösségükben összegyűjtött tábla csokikkal segítették az alapítvány fontos gyermek és családvédelmi tevékenységét. Köszönjük mindenkinek a jóságát és a segítséget!

  • Örök kérdés: mennyit tévézzen a gyerek?

    Örök kérdés: mennyit tévézzen a gyerek?Mit csináljak vele otthon?… Mit csináljak vele, hogy nyugodtan végezhessem a dolgomat?… Hogyan bírjam rá, hogy egy kicsit csendben legyen? …hogy ne rohangásszon ki percenként, hogy ő most unatkozik?” „Kapcsold be a TV-t!…Mit szeretnél nézni, válassz ki egy DVD-t!…Nézd meg újra azt a filmet!” Elcsendesedik minden, a háttérből, messziről szól a film. A gyerekek végre a TV előtt ülnek. Szemük előtt felfoghatatlan gyorsasággal elkezdenek peregni a képek, változnak a helyszínek, váltják egymást a szereplők.

  • A mesék üzenetet közvetítenek és utat mutatnak

    A mesék üzenetet közvetítenek és utat mutatnakFelgyorsult, monitorok előtt zajló, feszültségekkel teli világunkban egyre nagyobb szükség van nyugvópontokra. Lassítani, időt nyerni a hétköznapok mókuskerekében többféleképpen is lehet, például természetjárással, sportolással vagy akár wellness üdüléssel – de létezik egy nagyon egyszerű ősi módszer is, amelyet érdemes újra felfedezni és tudatosan beépíteni a mindennapokba. Igen, a jó öreg mesékről beszélünk, amelyek évszázadok óta hordozzák emberi életünk alap értékeit és szimbolikusan megjelenítik feladatainkat, vágyainkat, megpróbáltatásainkat.

  • A dackorszak a szülő és a gyermek életében

    A dackorszak a szülő és a gyermek életébenA dackorszak csúcspontja 3 éves korra tehető, amikor a gyermek éntudata megszilárdul, és kellő énerővel rendelkezik ahhoz, hogy saját akaratának, elképzeléseinek, hangot adjon. Lényeges számára, hogy visszajelzést kapjon róla, miként tud hatni környezetére. Nemcsak a figyelem középpontjába kíván kerülni, de saját személyiségének erejét is teszteli. A társas élet szabályainak elsajátítása ekkor válik kiemelt jelentőségűvé, ugyanis az ellenállás, a provokáció, a hisztik és a jelenetek által ő világosan kommunikálja, hogy igen, szabjatok nekem határt!

  • Adó 1% Gyermekmentésre

    Adó 1% GyermekmentésreAdóbevalláskor az adó egy százalék felajánlásával támogassa a gyermekmentő, egészségvédelmi, szociális segítő tevékenységünket. A Mátrix Közhasznú Alapítvány évente tízezernél többször segít. Betegeket, elesetteket, bajban lévőket, halmozottan rászorulókat támogató Mátrix Alapítvány csapata ha kell beteg gyerekek gyógyításában segédkezik, élelmiszert oszt, eszközöket adományoz, bajban lévőket segít. Az alapítvány segítő csapatának célja, hogy senki ne maradjon bajban, a lehető legtöbben találják meg problémáikból a kiutat. Adó 1% felajánlása révén legyen Ön is részese a sikernek! Hálásan köszönjük segítőink, támogatóink, önkénteseink együttműködését, mely révén sikeres lehet segítő tevékenységünk egész évben.

  • Ajándék mesekönyvek a Mesedoktoroktól

    Ajándék mesekönyvek a MesedoktoroktólA Mátrix Közhasznú Alapítvány által működtetett Gyógyító Mesedoktorok 2015 február és 2015 június között ötezer-hatszáz mesekönyvet juttat el kórházak gyermekosztályaira. A cél, hogy a betegágyakon fekvő gyerekek változatosabb és élménygazdagabb közegben gyógyulhassanak. A teljesen ingyenes könyvekre kórházak, szakrendelők, klinikák jelentkezhetnek. A „nem csak gyerekeket, nem csak betegeket” segítő mesedoktorok nem tudnak mindenhol és mindig ott lenni, ezért azokban a gyermekmentő központokban, ahol örömmel fogadnak mesekönyveket, oda a Mátrix Közhasznú Alapítvány postai csomagban juttat el intézményenként 10-20 mesekönyvet.

  • A gyermek és a szülők által közösen eltöltött idő fontossága

    A gyermek és a szülők által közösen eltöltött idő fontossága Mikor érzem én igazán jól magam a gyerekem társaságában? Mi számít minőségi együttlétnek? Egy óvodáskorú gyerek folyton változik, mindig más-más igényei kerülnek előtérbe. Az egyik nap még el sem mozdulhatok mellőle miközben legózik, a másik nap elmélyülten játszik a szobájában és idegesíti, ha megzavarom. Napjainkban, ha közös programot szeretnénk szervezni a gyerekünkkel, lehetőségek tárháza áll rendelkezésünkre, már a kisebb városokban is válogathatunk játszóházak, koncertek, színházi műsorok között.

  • A mese által kiélheti minden érzelmét a gyermek

    A mese által kiélheti minden érzelmét a gyermekMindenkinek volt kedvenc meséje gyermekkorában, olyan, amit a szülei nem győztek eleget mesélni, amit kétszer, háromszor, százszor is kevés volt hallani. Sokat elárulnak a gyermekkorról ezek a mesék, melyek megszokott, biztonságos fantáziavilágába folyton visszakéredzkedtünk fiatal éveinkben. A családon belüli kapcsolatok mintát nyújtanak a gyermekek számára saját kapcsolataik kialakításához, hisz számukra kezdetben még nincs viszonyítási alap, az a valóság, az a jó, amit a családban látnak.

  • A mese nem csak szórakozás, hanem tanítás is

    A mese nem csak szórakozás, hanem tanítás is Régebbi folklórfeljegyzések a falusi élet megfigyeléséről azt mutatták, hogy Magyarországon szinte mindenütt eleven volt a mesemondás, hosszú téli estéken, felnőtt emberek egymásnak meséket mondtak. Szerették hallani a meséket, s a pergő friss anekdotát, a jókedvű, falucsúfoló történeteket. Az öreg mesemondók visszaemlékezése szerint a közösség mindig megbecsülte a „szép szavú, nagy emlékezetű” mesemondókat. A hazai meseszó szerves része volt a falu életének, a katonasorsnak, a vándorló munkások estéinek idegenben.

  • Bátortalan gyermekek, de miért?!

    Bátortalan gyermekek, de miért?!A korkövetelmények hatása a gyermekekre: A kultúránk azt sugallja, hogy ha elég erős vagy és kiharcolod, amit akarsz, támogatókat szerzel magad mellé, akkor tiéd lesz a világ. Ha ennek az ellenkezőjét tapasztalják a szülők, szinte görcsbe rándulnak. Különösen akkor, ha nagy a szakadék a gyermek otthon tapasztalt, és közösségben mutatott viselkedése között. Mielőtt a bátortalan címkét rányomjuk egy gyerekre, először vizsgáljuk meg, hogy milyen ő egészében, milyen helyzetekben nyílik meg, hol visszahúzódó?

  • Ceruzáért Osztálykirándulást adtak a Mesedoktorok

    Ceruzáért Osztálykirándulást adtak a MesedoktorokNegyvenötezer színes ceruzát, filctollat, vízfestéket, zsírkrétát gyűjtöttek össze jótékonysági céllal gyerekek, az egész országból. A Mátrix Közhasznú Alapítvány Mesedoktor programja gyűjtő akciót szervezett, melyre iskolák osztályai, óvodai csoportok szedték össze rajzeszközeiket. A jótékonysági összefogásban legtöbbet beküldő csapatok az alapítványtól értékes díjakat kaptak, összesen négyszázhúszezer forint összértékben, melyet osztálykirándulásra vagy egyéb más, közösségi értéket növelő tevékenységekre fordíthatnak.

  • A bábterápia során a gyermek találkozhat jó és rossz érzéseivel és gondolataival egyaránt

    A bábterápia során a gyermek találkozhat jó és rossz érzéseivel és gondolataival egyaránt Egyes népeknél a rituális drámákban, a misztériumjátékokban az isteneket és szellemeket jelenítettek meg bábokkal, később a karácsonyi betlehemezés során is előkerültek, majd komikus színdarabok főszereplőivé váltak. A régi magyar nyelvben az alak szó jelentette a bábot. Régre vezetnek vissza a gyökerek, a bábjáték azonban még mindig nem vált idejétmúlttá. Bár a gyerekek változnak, elég ha a mese tartalma fejlődik velük együtt, a forma kiváló felületet biztosít a fantázia kiélésére. Mivel a bábokat emberek mozgatják, a játék kicsit valóságos, kicsit mese.

  • Újabb 5 ezer mesekönyv mesedoktoroktól a gyermekkórházakba

    Újabb 5 ezer mesekönyv mesedoktoroktól a gyermekkórházakbaA Mátrix Közhasznú Alapítvány mesedoktor csapata a segítő önkéntesekkel szorgos csomagolásban voltak az elmúlt napokban. A kórháztámogató csapat ezúttal az ország újabb 80 gyermekkórházába mesekönyvekkel megtöltött csomagokat kézbesít. A korábban oktatási intézmények, családok és gyermekek részvételével összegyűjtött tizennyolcezer mesekönyvet tisztítás és válogatás után folyamatosan kórházi osztályoknak, a benn fekvő gyerekek gyógyulását támogató céllal juttatják el, ebben a körben újabb 5 ezer könyvről van szó. Rácz Anett alapítványi vezető elmondta, hogy "a mesekönyvekkel a kórházban benntöltött gyógyulást segíti tartalmasabbá tenni, a könyvadományozó támogató program értéke a tízmillió forintot súrolja".

  • A meseterápia alapja: minden élethelyzetnek van egy mesebeli párja

    A meseterápia alapja: minden élethelyzetnek van egy mesebeli párjaA terápia során megkeressük az adott életszituációhoz tartozó mesét, vagyis azt, amelyben a mese hőse ugyanazért indult el, ugyanazt szerette volna magában kibontakoztatni, mint a problémájával hozzánk forduló ember, de nem akadt el útja során, hanem végig is tudta járni azt. A megtalált mese segítségével feltérképezzük az elakadás okát. Lehet, hogy a kiválasztott eszközök nem megfelelők, lehet, hogy a megküzdés választott technikája nem célravezető, de olykor az is előfordulhat, hogy az ellenfelek bizonyulnak legyőzhetetlennek.

  • A többet érintett gyermekek gyorsabban és egyenletesebben fejlődnek

    A többet érintett gyermekek gyorsabban és egyenletesebben fejlődnekSzámos kutatás kimutatja, hogy a többet érintett gyermekek gyorsabban, egyenletesebben fejlődnek, a világot megismerő, befogadó kapacitásuk megsokszorozódik, információfeldolgozó stratégiáik fejlettebbek, mint azoké, akik nélkülözik az érintést. Érzelmi intelligenciájuk szociális magabiztosságot ad számukra. Biztosabbak önmagukban, ugyanakkor másokra is tudnak figyelni, hiszen rájuk is tudnak az őket körülvevők. Az anyai gondoskodás hatással van „az értelmi színvonalra, a képességek alakulására, és ennek hatásai a serdülőkor kezdetén is mérhetőek.

  • A bábjáték alkalmas a gyermek személyiségének fejlesztésére

    A bábjáték alkalmas a gyermek személyiségének fejlesztéséreA bábjáték nem kizárólagosan gyermekműfaj, sőt igen előkelő helyet foglal el a művészetek között, s öröklétének titka, hogy e műfajban mindig az emberre osztják a főszerepet. A bábozást a babával játszó gyermek tevékenységéből vezethetjük le. Elsősorban játék, tehát felhőtlen örömet jelent a gyermek számára, játékos módon sajátít el ismereteket, teremt kapcsolatot a világgal, a közeli és a távoli környezettel, s élményeit, benyomásait játékosan dolgozza fel. A bábjáték sokoldalú, komplex hatása miatt nagyon alkalmas módszer a gyermeki személyiség fejlesztésére.

  • Mesekönyv csomagok a mesedoktoroktól óvodáknak, iskoláknak

    Mesekönyv csomagok a mesedoktoroktól óvodáknak, iskoláknakA Mesedoktorok az első 250 jelentkező óvodai csoport / iskolai osztály számára biztosít ingyenesen új mesekönyveket. A 3-10 éves gyermekek számára összeállított csomagok egyenként 25-35 jó minőségű és új könyvből, új színezőből állnak. A könyvek teljesen ingyenesek, a cél az eszköztár bővítésének támogatása, az olvasás és a kultúra népszerűsítése. Az alapítvány a csomagfeladás költségeit kéri megtéríteni a könyvcsomagokat kérő intézményektől. A mesekönyvekre a készlet erejéig, de legkésőbb 2020. május 10-ig lehet jelentkezni. A mesedoktorok által biztosított könyvcsomag 4-6 féle könyvet tartalmaz, mely az iskolák / óvodák könyvespolcait ékesítheti vagy ajándékozásra is szolgálhat az intézmények számára.

  • Báboztunk, mesét mondtunk, játszottunk

    Báboztunk, mesét mondtunk, játszottunkMesemondó Mamika (Ács Ibolya) hétvégi tavaszváró bábjátékaiba segítettek be a Mátrix Közhasznú Alapítvány önkéntesei (Mesedoktorai) és a Karitáció Alapítvány önkéntesei (Bohócdoktorai). Meséket mondtunk, kesztyűbábokkal meséket játszottunk el, báboztunk, állatmeséket adtunk elő. Gyerekeknek a gyerekekért: a mai társadalom problémáinak feldolgozását segíti minden szépen megkomponált történet. Tél vége van, a mostani előadás a tavaszvárás, a jókedvre derítés, és az öröm jegyében telt el. A gyerekek és a felnőttek is nagy örömmel fogadták a történeteket. A résztvevőknek és a szereplőknek is köszönjük szépen!